Stijgende prijzen, lange levertijden en logistieke problemen; waardoor komt het?

Stijgende prijzen, lange levertijden en logistieke problemen; waardoor komt het?

Fabrieken worstelen met flink wat te korten aan grondstoffen, zoals staal, hout, papier, kunststof, maar ook fietsonderdelen en chips. De prijzen van grondstoffen zijn in het afgelopen jaar fors gestegen. Dat heeft grote gevolgen voor de industrie, de leveranciers, de winkels en tot slot ook voor de consument. Voor bedrijven is het belangrijk om financieel gezond te blijven. Daarom rekenen ze de prijsstijgingen door, waardoor veel producten duurder worden. Denk bijvoorbeeld aan producten als tuinmeubelen, plantenbakken en fietsen. Ook de levertijden lopen steeds verder op. Maar waardoor komt het dan dat er flinke te korten aan grondstoffen zijn, de levertijden zo lang zijn en dat prijzen in het afgelopen jaar zo fors zijn gestegen? Wij leggen het in deze blog aan je uit.

Inhoud van deze blog

Vraag en aanbod uit balans

Een te kort aan grondstoffen en stijgende prijzen; dit probleem ontstond veelal bij de uitbraak van de coronapandemie, in de eerste maanden van 2020. Inmiddels is dat al ruim anderhalf jaar geleden, maar de problemen zijn nog steeds niet opgelost. Hoe kan dat? China had er al in het eerste kwartaal van 2020 mee te maken. En laat nu net ontzettend veel grondstoffen, chips en allerlei andere onderdelen uit China komen. De productie van allerlei materialen kwam – als eerste in China en later gevolgd door andere landen – stil te liggen als gevolg van de lockdown.

En terwijl de fabrieken stil kwamen te liggen, wereldwijd, groeide de vraag naar deze materialen juist. Mensen brachten tijdens de (gedeeltelijke) lockdown veel meer tijd in hun eigen huis en tuin door. We zijn meer aan het klussen geslagen, tuinen werden opgeknapt en er is flink wat elektronica aangeschaft om verveling tegen te gaan en om het thuiswerken makkelijker te maken.

Vraag en aanbod raakten hierdoor totaal uit balans. Maar dat is niet het enige probleem. Daar bovenop kwam nog het logistieke probleem door het schreeuwend te kort aan zeecontainers om alle goederen te vervoeren.

Logistieke problemen door een schreeuwend te kort aan zeecontainers

Wereldwijd zijn er ongeveer 180 miljoen zeecontainers beschikbaar om alles wat ons hartje begeert de wereldzeeën over te varen. 180 miljoen containers was in de afgelopen jaren genoeg, sommige jaren zelfs te veel. Toen brak de coronapandemie uit en werd alles anders. Inmiddels is er een schreeuwend te kort aan zeecontainers.

China was het eerste land dat op slot ging. Fabrieken kwamen stil te liggen en de vraag naar producten en grondstoffen kelderde enorm. Minder vraag naar producten betekende ook dat er minder producten vervoerd hoefden te worden. Er werden containers uit de roulatie gehaald om kosten te besparen.

Na de eerste lockdown kwam China al vrij snel weer op gang, veel sneller dan andere landen. Het gevolg daarvan was dat China meer importeerde dan het exporteerde. Als gevolg van de pandemie en de daardoor ontstane personeelsproblemen (personeelsleden die ziek werden of in quarantaine moesten) staan er nog veel containers in de havens te wachten om gelost te worden. Containers vol goederen gingen China uit naar de VS of Europa, maar slechts een klein deel daarvan kwam weer terug naar China. En dan hebben we het nog niet eens over de opstopping van containerschepen in het Suez-kanaal in maart 2021.

Als gevolg van het schreeuwend te kort aan zeecontainers is de huurprijs van een container explosief gestegen. Normaal betaalde je zo’n € 2.000 euro om je container met goederen te laten vervoeren vanuit Azië naar Europa. Inmiddels betaal je er zo’n € 15.000 tot € 20.000 euro voor. Stijgende transportprijzen die doorberekend worden in de producten.

Stijgende prijzen, lange levertijden en logistieke problemen; waardoor komt het?

Vragen

Wij hopen natuurlijk van harte dat wij jouw bestelde producten zo snel mogelijk bij jouw thuis kunt bezorgen, het liefst binnen 24-48 uur! Want wij begrijpen dat je als klant je bestelling zo snel mogelijk geleverd wilt hebben. Helaas kunnen wij deze levertijd niet altijd garanderen, omdat wij ook afhankelijk zijn van onze leveranciers. Onze leveranciers zijn op hun weer beurt afhankelijk van de levertijden van grondstoffen en andere materialen die zij nodig hebben om hun producten te kunnen produceren. Het kan daarom gebeuren dat de levering van jouw bestelling langer duurt dan je van ons gewend bent. Wij hopen daarbij op jouw begrip. 

Daarnaast hebben wij ook te maken met prijsstijgingen. Helaas zijn wij genoodzaakt deze prijsstijgingen (deels) door te berekenen in onze producten om financieel gezond te blijven en om jou van dienst te kunnen blijven zijn met onze fantastische producten. Wij zullen altijd blijven rekenen om jou een zo scherp mogelijke prijs te bieden! Zo ben jij bij ons altijd verzekerd van een uitstekende prijskwaliteitsverhouding!

En terwijl de fabrieken stil kwamen te liggen, wereldwijd, groeide de vraag naar deze materialen juist. Mensen brachten tijdens de (gedeeltelijke) lockdown veel meer tijd in hun eigen huis en tuin door. We zijn meer aan het klussen geslagen, tuinen werden opgeknapt en er is flink wat elektronica aangeschaft om verveling tegen te gaan en om het thuiswerken makkelijker te maken.

Vraag en aanbod raakten hierdoor totaal uit balans. Maar dat is niet het enige probleem. Daar bovenop kwam nog het logistieke probleem door het schreeuwend te kort aan zeecontainers om alle goederen te vervoeren.

Experts denken van wel. Hoewel we nog steeds te maken hebben met flinke te korten en stijgende prijzen, verwachten experts dat het van voorbijgaande aard is. Deskundigen denken dat veel van deze problemen binnen een paar maanden wel zijn opgelost. En dat hopen wij, bij Godu, natuurlijk van harte met hen mee.

Deel deze blog: